asocpm.blogspot.com trafic.ro

marți, 11 ianuarie 2011

Primul mecanism de genunchi

După accident, am căutat soluții pentru recuperare, pentru o revenire, chiar dacă parțială, la un grad de activitate mai ridicat.

O soluție, temporară, a fost folosirea articulației mecanice 3R15 creată și produsă de Otto Bock, Germania.

3R15


Acest tip de mecanism de genunchi este foarte popular, nu cred că există societate de protezare din România care să nu îl recomande sau să nu îl folosească (excepție fac, cel mai probabil, acele societăți de protezare care lucrează exclusiv cu alți producători).

Surprinzător, acest mecanism nu este prezentat pe pagina oficială în limba română a Otto Bock. Puteți găsi ghiduri privind acest mecanism, în limba engleză, aici și aici.

3R15 este un mecanism simplu, rudimentar. Este recomandat pentru persoane cu un grad redus de mobilitate și activitate.

Mecanismul 3R15 este fabricat din oțel. 3R49 este fabricat din titan (are o greutate ceva mai mică, în schimb prețul este mai mare).

În teorie, extensia (proiectarea tălpii către înainte) se realizează doar prin forța generată de comprimarea și eliberarea succesivă de sub presiune a celor două arcuri. În practică, resorturile sunt ajutate de mișcarea corpului, balansul aplicat de către utilizator.

Avantaje ale acestui tip de genunchi:
  • preț mic;
Materialul este ieftin și este folosit în cantități mici, componente sunt puține, modelul este simplu.
  • siguranță;
Unghiul de blocare a articulației este foarte bun, permițând executarea în siguranță a unor mișcări relativ largi (chiar și a celor executate mai sacadat) fără scoaterea mecanismului din poziția de securitate.
  • greutate redusă;
  • dimensiuni mici;
  • fiabilitate.
Ce nu mi-a plăcut:
  • arcurile nu erau fixate și nici protejate suficient;
Arcurile (întregul mecanism, de altfel) se blocau foarte ușor și foarte des în materialul de la pantaloni. Talpa, nemaifiind aruncată înainte, rămânea suspendată, unghiul creat astfel nu mai permitea blocarea mecanismului în poziția de securitate, anulând sprijinul pe care ar fi trebuit să îl ofere proteza. Riscul de a provoca o căzătură era foarte mare.

De asemenea, arcurile săreau și cădeau de la locurile lor relativ ușor. Aflat într-o vizită și pregătindu-mă să plec, era să cad deoarece mecanismul nu mai funcționa. Cât timp am stat așezat, unul dintre arcuri a sărit și a lunecat sub canapea. După ce am recuperat și reinstalat resortul ne-am îngrozit gândindu-ne la ce s-ar fi întâmplat în cazul în care ar fi avut loc o astfel de întâmplare în altă parte. De exemplu, într-o sală de cinema, într-un taxi sau pe stradă.

  • ritm foarte lent de deplasare;
Aici trebuie să fac totuși precizarea că am folosit acest mecanism destul de curând după accident, așadar nici nu eram capabil, fizic, în acea perioadă, să mă deplasez foarte rapid (ori măcar cu ușurință).

După accident a trebuit să învăț din nou să merg. Exact la fel cum am învățat fiecare dintre noi, în primii ani de viață, unde și cum să punem talpa, cât și cum să ne lăsăm greutatea, când și la ce să fim atenți.

Cred și acum că am făcut foarte bine că am avut răbdare și am învățat să cad. Pentru că am căzut. Orice persoană fără un picior cade. Mai des ori mai rar, mai spectaculos ori mai puțin spectaculos, mai dureros ori mai puțin dureros.
  • nivel de zgomot ridicat;
Pentru o persoană care tocmai a trecut printr-un accident atât de traumatizant încât este necesară înlocuirea unui picior cu o proteză, orice lucru, cât de mic, poate fi deranjant. Iar atingerea dintre bucățile de oțel care alcătuiesc acest mecanism nu este silențioasă.
  • mișcare sacadată, nu foarte naturală.
Acesta nu este un aspect ce ține de funcționalitatea mecanismului, ci mai degrabă de estetica deplasării. Un utilizator cu mobilitate limitată, cu un grad de activitate redus, nu ar trebui să resimtă ori să fie foate afectat de acest aspect.

 ***

La ceva vreme după ce am folosit acest mecanism, am văzut că există un dispozitiv de protecție (un fel de teacă din cauciuc) care acoperă atât arcurile cât și mecanismul în sine. Consider că acest dispozitiv ajută foarte mult, reducând la minim riscul ca vreunul din resorturi să mai sară afară din lăcașul său și să fie pierdut, iar, în plus, sunetul produs de mecanism este amortizat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu